Säästöpankin tehtävä on ollut auttaa suomalaisia vaurastumaan jo 200 vuotta – paikallinen hyvinvointi kasvaa ympäri Suomen myös juhlavuonna

Kun Säästöpankki perustettiin vuonna 1822, sen tehtäväksi tuli yhteiskunnallisesti tärkeä missio: auttaa Suomen työteliästä kansaa vaurastumaan ja hoitamaan talouttaan paremmin. Nyt pandemia-aikana tehtävä on ehkä tärkeämpi kuin koskaan. Viimeisen viiden vuoden aikana Säästöpankki on lahjoittanut 3,8 miljoonaa euroa 2 500 kohteeseen ympäri Suomen. Myös 200-vuotisjuhlavuotenaan Säästöpankki jakaa osan tuloksestaan paikallisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Kun monet yritykset kuumeisesti etsivät merkitystään, Säästöpankin aate on pysynyt samana jo 200 vuotta. Säästöpankin perustehtävänä on alusta alkaen ollut auttaa suomalaisia vaurastumaan ja hoitamaan talouttaan paremmin – ja samalla asialla se on edelleen.

”Olemme pankki, joka tietää, miksi se on olemassa. Tehtävämme on jo 200 vuotta ollut suomalaisten taloudellisen hyvinvoinnin lisääminen, ja tehtävämme on ehkä juuri nyt tärkeämpi kuin aikoihin”, Säästöpankkiryhmän varatoimitusjohtaja Karri Alameri toteaa.

Säästöpankit jakavat vuosittain merkittävän osan tuloksestaan paikallisen elinvoiman ja hyvinvoinnin tukemiseksi. Teoilla on suuri merkitys koronapandemian jatkuessa.

”Viime vuonna tuimme muun muassa urheiluseuroja ja vapaaehtoistyöntekijöitä. Kohteissa korostuvat lapset ja nuoret, ja koronapandemian aikana isoksi teemaksi on myös noussut vähävaraisten perheiden ruoka-apu”, Alameri lisää.

Viimeisen viiden vuoden aikana Säästöpankki on lahjoittanut 3,8 miljoonaa euroa 2 500 kohteeseen ympäri Suomen.

Ehdota paikallista kohdetta ja tee Hyviä tekoja

Säästöpankki järjestää vuosittain Hyviä tekoja -kampanjan, jossa paikalliset Säästöpankit päättävät lahjoituskohteensa paikallisten asukkaiden tekemien ehdotusten pohjalta.

”Suurten kertaluontoisten lahjoitusten sijaan tuemme mieluummin useita mielenkiintoisia paikallisia toimijoita ja hankkeita. Meille on tärkeää, että Suomen kaupungit, kylät ja lähiöt kehittyvät ja pysyvät virkeinä”, Alameri kommentoi.

Vastuullisuus on yhä useammin kriteerinä suomalaisten kulutuspäätöksille. 67 % suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä osana yritysten toimintaa, naisista jopa 76 %. Kaksi kolmesta suomalaisesta näkee vastuullisuuden tärkeäksi yritysten tulevaisuuden menestykselle – naisista jopa 68 %*.

“Tulevaisuudessa konkreettisten vastuullisuustekojen merkitys korostuu. Yritykset eivät voi enää vain puhua vastuullisuudesta, vaan niiden odotetaan myös tekevän vastuullisia tekoja”, Alameri lisää.

Hyvät teot ovat tärkeä osa Säästöpankin sosiaalista vastuullisuutta. Viime vuonna suomalaiset ehdottivat Hyviä tekoja -kampanjaan 1283 eri kohdetta ja ääniä annettiin yhteensä 133 329. Säästöpankit lahjoittivat lähes 800 000 euroa yli 500 kohteeseen ympäri Suomen.

Tänä vuonna Säästöpankin 200-vuotisjuhlavuoden Hyviä tekoja -kampanja käynnistyy 19.1. ja se kestää 2 kuukautta. Tänä aikana kuka tahansa voi osallistua kohteiden ehdottamiseen ja neuvoa-antavaan äänestykseen ja näin vaikuttaa oman alueensa lahjoituskohteisiin ja hyvinvointiin. Kohteiden ehdottaminen ja äänestäminen tapahtuvat osoitteessa www.saastopankki.fi/hyvia-tekoja

Lähteet: News Cision
Kuva: Säästöpankki

LUE MYÖS: HSL myöntää vuonna 2022 yhteensä noin 1,1 miljoonaa euroa ympäristöbonuksia päästöjen vähentämiseksi. Bonuksen saavat kilpailun perusteella Helsingin Bussiliikenne Oy ja Oy Pohjolan Liikenne Ab biodieselin käytöstä.

Kiinnostaako uutiset bitcoinista tai ylipäätään kryptovaluutat? Tsekkaa verkkosivusto www.kryptopankki.com

4 thoughts on “Säästöpankin tehtävä on ollut auttaa suomalaisia vaurastumaan jo 200 vuotta – paikallinen hyvinvointi kasvaa ympäri Suomen myös juhlavuonna

Leave a Reply

Back To Top